Vláďa, Lenka, Mitsubishi Delica L300 4x4 a James Baroud SPACE M

Stejně jako mnoho dalších uživatelů, i my jsme se k nim museli takzvaně "dozrát".

Mnoho let jsme objevovali svět v sedle různých motocyklů a upřednostňovali spaní pod širákem mimo kempy všude tam, kde to bylo možné. Stan jsme kvůli úspoře místo vozili co nejmenší, což se významně podepisovali i na pohodlí v případě jeho využití.

Postupem času nás začali lákat větší dálky. Motorky jsme nevzdali a využívali "místní" modely v cílových destinacích. A protože jako průzkumník-zelenáč stanovat v džungli nebo třeba v Indii (tady kdekoliv :-)) tak nějak z důvodu sebezáchovy prostě nechcete, hlavu jsme proto většinou složili v nějakém k tomu určeném zařízení.

Ani po narození syna jsme se takového typu cest nebzdali a s dvouletým dítětem testovali jeho (a hlavně naši) odolnost ve filipínském tricyklu. Namotivovaní úspěchem (a poučení z chyb :-)) jsme uvěřili tomu, že ani ve čtyřech nebudeme muset extrémně slevovat ze svých představ a realizovat podobné cesty nebude velký problém. Půl roku po narození dcery nás čekalo zkušebních 12 hodin v autě směr Chorvatsko a bezproblémový průběh opět položil na stůl mapu světa. A pandemie kovidu ji z toho stolu zase rychle smetla...

Ano jsme přesně těmi, koho nemožnost cestovat za hranice přivedla k nápadu pořídit si obytnou dodávku a využít naplno možností, které přinášela.

Prvním velkým dilematem byla značka vozu. Vláďa je velkým obdivovatelem nevšedních vozidel - čím větší zvláštnost, tím větší radost. Což ovšem mezi prvními vyřadilo VW Transporter. V podstatě jsme měli pár základních požadavků, ze kterých jsme nechtěli slevit:

1. Velká průjezdnost - hledali jsme 4x4

2. Kompaktnost - žádný karavan nebo velký obytňák

3. Relativně snadná opravitelnost - málo elektroniky

A tak nám osud (bazoš) přihrál do cesty dodávku Mitsubishi Delica L300 4x4. Po všech nezbytných úpravách, které jsme přes zimu stihli, se hned začátkem léta vyrazilo na testovací jízdu. V autě jsme potřebovali druhou řadu sedadel, což nám výrazně zmenšilo prostor, který se běžně využívá k přestavbě v co nejpohodlnější domek na kolečkách. První rok jsme ještě využili původní provizorní vestavbu a koupili matrace, které rozměry + - vyhovovali našim potřebám.

S ohledem na velikost prostoruje je spací plocha ideální pro 2 dospělé, v horším případě a dvě děti. To ale znamenalo, že navzdory vlastnictví obytné dodávky máte větší míru nepohodlí, protože vždy jeden dospělý musí spát venku a v případě nepřízně počasí ztrátu času se stavěním stanu a péčí o něj, což jsme si všechno chtěli pořízením obytné dodávky ušetřit. 

Při jednom z výletů jsme se seznámili s majitelem VW Transporter se střešním stanem. Jeho pořízení jsme před tím už několikrát řešili, ale s ohledem na vysokou cenu zatím otázka nákkupu nebyla na stole. Všechny naše výmluvy ale doslova rozprášila reálná prohlídka stanu Jmaes Baroud, který jsme zatím znali jen z internetu. Dá se říct, že to byl ten moment, který rozhodl o tom, že si tenhle mercedes mezi střešními stany pořídíme. Skutečnost byla totiž stokrátlepší, než všechna videa a pozitivní uživatelské recenze na webech.

Nechci být za Horsta Fuchse a vyjmenovávat výhody stanů James Baroud - to si ostatně můžete najít na stránkách prodejců a v diskusích sami, ale zatím jsme nenašli prakticky nic, co by nám nevyhovovalo nebo nás nepříjemně  překvapilo.

Je tedy potřeba zmínit, že jsme stan využívali jednu sezónu v Čechách a necelé tři týdny (září/říjen) na Sardinii. Máme typ Space M 140 x 200 cm.

Fungujeme tak, že v dodávce spí vždy jeden dospělý a ve stanu na střeše obě děti (3,6) a druhý dospělý. Do stanu bychom se ale v tuhle chvíli vešli všichni čtyři za cenu jen malého nepohodlí.

Co na něm oceňujeme nejvíc:

1. pohodlná matrace a možnost složit stan i se spacáky, pyžami a dekou uvnitř

2. moskytiéra ze všech tří stran (všechny 3 jdou také úplně otevřít/zavřít a člověk si tak může regulovat klima uvnitř)

3. ventilátor na solární pohon - nezažili jsme vysráženou vlhkost uvnitř stanu

4. složení/rozložení stanu během několika málo minut (po vychytání techniky zvládám bez problémů sama)

5. odolnost stanu a kvalita zpracování)

6. bezpečnost dětí při spaní ve stanu - postranní suché zipy opravdu silně drží a nehrozí tak vypadnutí ven

7, získání velkého a pohodlného prostoru navíc

8. velká míra svobody - zaparkujete a bydlíte během pár minut prakticky kdykoliv, kdekoliv a bez ohledu na počasí ...a ty výhledy!

Nevýhodou je poměrně vysoká pořizovací cena. Na druhhou stranu - nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. A tady za ty peníze opravdu dostanete kvalitu, které (se) můžete  (s)věřit.

Ačkoliv v životě celkově fungujeme raději mimo "vyšlapané" trasy, v případě stanů James Baroud jsme udělali výjimku a zvolili cestu ověřenou před námi - a ani v nejmenším jsme neudělali chybu.